2012. május 28., hétfő

Szubjektíven a Digipedkonfról

Május 26-án került megrendezésre az I. Digitális Pedagógus Konferencia. Bár a szervezők (ELTE PPK Iskolapedagógiai Központ (Lévai Dóra és Tóth Mózer Szilvia), Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete (Peer Krisztina és Szekszárdi Júlia))  az "I."-t nem hangsúlyozták, azért remélem, hogy nem ez volt az utolsó. A konferencia szakmailag értékes és jól szervezett volt. Sőt, én még olyat nem láttam, hogy az online konferencia kötet már egy nappal az esemény előtt olvasható legyen.

Perjés István dékánhelyettes ismét egy cseppet sem sablonos megnyitó beszédet mondott. Szimpatikus ember. (Majdnem azt írtam, hogy szimpatikus fickó. Erre csak közvetlen hangvétele miatt ragadtatnám magam. Ámbár lehetséges, hogy diákja körében szigorú, rettegett vizsgáztató. :-)

Komenczi Bertalan "A digitális pedagógus" című előadásában egy egész nyárra való szakirodalmat ajánlott. (Főleg, hogy nagyrészt angolul lehetne elolvasni.)
Néhány gondolat:
 Marshall McLuhan: "A fiatalok nem fogadják el azt a steril oktatást, ahol a nevelés könyvvel kezdődik és végződik."
 Ivan Illich: "... az iskolában azt tanulja meg legjobban az ember, hogy csak akkor tud tanulni, ha tanítják."
 Seymour Papert: "Az oktatás történetében elérkeztünk egy olyan ponthoz, amikor lehetségessé vált a radikális változás, és ez közvetlenül összefügg a számítógépek hatásával."


Ollé János "A digitális állampolgár pedagógus kompetenciái működés közben" címmel tartott előadást.
Ollé szerint a digitális állampolgársággal hazai viszonylatban eddig méltatlanul keveset foglalkoztunk. Ennek kicsit utánanéztem. Az egyik népszerű keresővel rákerestem a következő kifejezésekre:
- digitális állampolgár 210 találat,
- digitális állampolgárság 617 találat,
- digital citizen 236 000 találat,
- digital citizenship 704 000 találat.
Tényleg van némi elmaradásunk. További érdekes kérdés, hogy hogyan lesz a pedagógus digitális állampolgár, és hogyan nevelheti tanítványait is azzá.

Knausz Imre "Hálóba gabalyodva" című előadásában azt elemezte, hogy a közösségi hálózat (a jelenleg legnépszerűbb Facebook) a pedagógusok számára nyújt-e nevelési lehetőséget, és milyen nehézségei vannak a felhasználásnak.
"Tanár maradok-e a Facebookon?"
"A nevelés voltaképpen csak két dolgot jelent: tanítványaink őszinte és aktív elfogadását egyfelől, saját magunk megmutatását másfelől. A Facebook mással nem pótolható lehetőséget nyújt mindkettőre."

Racskó Péter, a Nemzeti Tankönyvkiadó informatikai igazgatója bemutatta a pedagógusok digitális szolgáltatások iránti igényeit felmérő kutatásukat. A felmérés nem titkolt célja, hogy olyan digitális fejlesztéseket hajtson végre az NTK, amelyek várhatóan értékesíthetők a hazai oktatási piacon.

A konferencia folytatásán sajnos nem tudtam részt venni. 
Már az elején dicsértem a szervezést, de azt nem értem, hogy a pedagógus pályázatra beérkezett hét legjobb munka miért nem került feltüntetésre sem a konferencia honlapján, sem a helyszínen kiadott programban. (Az előző mondatom 29-én részben érvényét vesztette, de nem törlöm. :-) Gondolom, hogy nem reggel döntötték el, hogy kik a nyertesek. :)
Viszont a rendezvény egyik erényének tartom, hogy gyakorló pedagógusok és MA hallgatók lehetőséget kaptak jó gyakorlataik bemutatására.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése