2012. május 6., vasárnap

A Facebook értelmes arca

Mark  Zuckerberg (a Facebook alapítója) mondta: 
"A Facebookkal az volt a  célunk, hogy mindenki kiépíthesse magának a saját kapcsolathálózatát."
Zuckerberg kijelentése általában igaz a közösségi oldalakra. Ez az alapvető értelme ezeknek a szolgáltatásoknak, és ezért működőképesek.
Milyen lehetőségek vannak, amik tovább árnyalhatják az alapfunkciót?
Az oktatás szempontjából nézve azt mondhatjuk, hogy a jelenleg legnépszerűbb közösségi hálóban úgyis ott vannak a diákjaink, egyes kollégáink, akkor már csak egy lépés, hogy ezt a jelenlétet bevonjuk az oktatási folyamatba. Másrészt a diákok is felhasználhatják a  Facebook adta lehetőséget saját közösségük szervezésére, nemcsak oktatási szempontból, és akár a pedagógusoktól független, pedagógusok elől elzárt kommunikáció fókuszálására.

Csoportok
A létrehozott csoportnak háromféle adatvédelmi beállítása lehet:
  • Nyilvános csoport: A csoport bejegyzéseit, tagjait bárki láthatja.  A csatlakozáshoz kérelmet kell küldeni. 
Helyismereti gyűjtemények létrehozása, lelkes lokálpatrióták által. (pl: Élet a régi Kecskeméten )
Növényhatározó, ahol hozzáértők segítenek a feltöltött fotók alapján. 

  • Zárt csoport: A csoporton kívüli felhasználók csak a tagokat láthatják, a csoporton belüli kommunikáció rejtve marad. A csoportba bárki jelentkezhet, nem kell, hogy a tagoknak ismerőse legyen, de a csatlakozást a csoport létrehozójának jóvá kell hagynia.
Tantárgyi  projekt vagy adott tantárggyal kapcsolatos információk megosztására,  virtuális osztályterem kialakítására alkalmas lehet a zárt csoport.  Előbbi esetben a tantárgyat tanító pedagógus, utóbbiban több pedagógus  részvételével.
 Lehetőség van tartalommegosztásra (szöveg, kép,  multimédia), kommenteléssel a feladat vagy részfeladat megvitatására lájkolással lehet jelezni, hogy ki az, aki elolvasta a teljesítendő  feladatot.
Szintén zárt csoportot hozhatunk létre pedagógusok részére, hogy különböző szakmai anyagokat megosszunk, megvitassunk. 

  • Rejtett csoport: Kívülállók számára nem látható.
Rejtett csoportban egy osztályközösség megvitathatja az iskolában történteket. Mindig akad olyan tanuló, aki nem tudja, hogy mi a házi feladat, mikor és miből írnak dolgozatot. Biztos lesz, aki ebben segíteni tud neki anélkül, hogy az adott pedagógus rossz néven venné a tanulók tájékozatlanságát. A tanórán hallottakat egymás között is megbeszélhetik, segíthetik a jobb képességű tanulók társaikat.
Hasonlóan működhet egyetemisták csoportja is, ahol  minden vizsgával, és egyetemmel kapcsolatos dolgot meg tudnak osztani. Aki már vizsgázott tájékoztathatja a többieket, hogy mire lehet számítani a vizsgán. A vizsgáztató hozzáállásáról, segítőkészségéről vagy éppenséggel kevésbé jóindulatú megnyilvánulásairól  adott információk is hasznosak lehetnek.

Oldalak
A Greenpeace Hungary oldala. 
Üzletek, üzletláncok oldalai, aktuális akciókkal, új termékekkel.
Az oldalak alkalmasak arra, hogy intézmények, cégek információkat juttassanak el a partnereik számára. Ilyenformán egy iskola számára is jó marketing eszköz lehet az iskola FB oldala. Előnyös az is, hogy az oldalak megtekintéséhez nem kell belépni a fészbukra.

Alkalmazások:
"A Facebook alkalmazások közé tartoznak gyakorlatilag azok a funkciók,  amiket a Facebookon elérhetünk. Ilyen alapértelmezett alkalmazások pl. a  képgalériák, események, jegyzetek. Ezek olyan Facebook alkalmazások  amik a portál részét képezik., ezen felül viszont bárki készíthet saját  alkalmazást, amit bármely Facebook felhasználó számára elérhetővé tehet." 
A Nemzeti Tankönyvkiadó "Járd újra, Samu!" című kvíze.  

Események
Kiállításokról, konferenciákról, különböző rendezvényekről részletes leírást kaphatunk. pl
Tudásközpont Pécs aktuális eseményei.

Vannak iskolák, ahol sikerül megtalálni a Facebook értelmes arcát, és előfordul, hogy már a házirendeben is kitérnek a használatára. Ezekről itt olvashattok.


1 megjegyzés: