2013. március 10., vasárnap

Magyar egyetemen jártam. Prezentációt láttam. El akartam szaladni. Szabad-e savazni?

Valahol, nem egy messzi-messzi galaxisban, hanem kis hazánkban, valaki részt vett egy előadáson. Az előadást tartó tanár (mindegy, hogy milyen nemű; nem szeretném még ezzel sem személyesen felismerhetővé tenni az előadót) PP prezentációt használt. Az előadást elszenvedő valaki gyakorlatilag már az első pillanatokban kiakadt. Az előadás további részében az elméjén átszűrődő, és az ott keletkező gondolatokat vetette papírra. Most ezeket fogom közzétenni.
14:00
1. dia. A kivetített diáról le kell írni a szöveget. A tanár nyugodtan megvárja, amíg mindenki végez. Hol élünk? A megosztás lehetősége fel sem merül!
Horatius, a sütis csávó.
1863. 1=kitűnő
Újabb dia, újabb írásszünet.
Hatásszünet? Írásszünet? Másolásszünet? Óvoda?
Rejtett értékelés a "fekete notesz"-ba.
Reformpedagógia.
Újabb dia.
Na, ezen sok szöveg van. Mindenki szorgalmasan körmöl. Vajon (wonder why) meddig fogunk várni? Most nem nézek föl, mintha már végeztem volna, inkább írok tovább. A tanároknál (itt ez alatt a teremben ülő és író hallgatóságot értem) nem létezik megosztott figyelem? Tudtommal a szakma (hivatás) gyakorlásának egyik alapja. Én el tudnám képzelni, hogy miközben beszél a témáról, addig mi szépen leírjuk, ha van érdemleges információ. Na végre beszélni kezdett. Legközelebb jelentkezni kellene, hogy még nem végeztem a másolással.
A fehér tábla és a táblafilc (nem fog rendesen)  is bevetésre kerül. Szemléltetés értékeléstortával. A torta újrafelosztása. Elsőre nem lett arányos.
Az értékelés az módszer vagy feladat?
Újabb dia. Még több szöveg. 7 mondat. Nem zavaróan sok. Mindenki veszettül másol. Én nem. Eszem egy cukrot. Zörgök kicsit a papírral.
Belső
Külső
Középső Közbülső
Közbülső az önértékelést jelenti.
Vita kerekedik az értékelésről. A pedagógusok képtelenek az önértékelésre. A jelenlévők természetesen mindig kivételek.
A DIFER-rel mérik egymáshoz az iskolákat. (Egy kolléganő szerint.) Ha ez így van, akkor jobb lenne a zárt osztályon lenni, mert  szabadon rohangálnak a rácson kívül vannak az elmebetegek.
A pedagógusnak négy lába van, mégsem ember.
Az inkluzívok eleve hiperaktívak? Sokat tudnak beszélni. Persze mindegyik nő.
A kisgyerek eljut A-ból B-be, és nem matek feladat.
Egy gyerek, ha versenyen jól szerepel, akkor az minden pedagógus érdeme. Lehet, hogy a portásnak és takarító néninek is volt szerepe a sikerben. De ezt nem ismeri el senki.
Magamban megkérdezem. Ki kéri ki a részét egy 8. osztályos tanuló bukásából? Az már csak a szaktanár felelőssége és sikertelensége?
Pedagógus önértékelés = önvédelem.
DIFER-SNI-matek teljesítményben 6-8 éves szórás-5. évfolyamon óvodás teljesítmény-Hol volt a fejlesztés?! Le ne írjátok! Már késő. Leírtam.
Az integrált SNI-s gyerekeket papíron fejlesztik, vagy még ott sem. Legyen minden lepapírozva. A normatíváért integrálás gyakorlata mindenki számára káros.
71-es IQ. Nem diszes. Ötös számkör. Hol volt a fejlesztés?
A gyerekek képességei egyre rosszabbak. Mások. Az én tanítóim is ezt mondták. Ezelőtt sok évvel. Akkor ma már olyan mélyen vagyunk, hogy nemsokára elérjük a Föld középpontját. Aztán majd égünk.
Most vettem észre a dián:
"Pisa-felmérés"
Vizeletvizsgálat?
Kaki-ban vagyunk.
Újabb dia.
Szerencsére egy része felkerült már a fehértáblára. Most nem sokat várunk.
Formatívot ne osztályozzuk!
Kritérium, hogy aki 90 % fölött teljesíti a dolgozatot, az kap ötöst.
Ez a szummatív értékelés.
Úgy látom itt a következő dia.
Én nem írok.
Vagy mégis?
I can't get no satisfaction.
'Cause I try, and I try, and I try, and I try!
I can't get no, I can't get no.
Törlés.
SZOCIÁLIS             INDIVIDUÁLIS
(NORMATÍV)
             OKI TÉNYEZŐK
Eszek egy pogácsát.
Pygmalion-effektus. Okos gyerek, hülye gyerek. > Motivált tanár, motiválatlan tanár.
Nem ilyen egyszerű.
TM                ÉNKÉP
  +                       +                  Babér-effektus
  +                       -                   Türelem kell.
   -                       +                  Kifullad a gyerek.
   -                        -                  Ez a halál.
16:07
Nincs szünet. A termet szükség esetén bárki elhagyhatja.
Halo-effektus. Mondjam? Igen.
Haló! Itt valami gond van. De mi az?
Tanár néni férje helyett a fiú tanítványát veri pofán.
Tombol a halo.
Nem tanulni kell, hanem tudni.
Ezt látom a falon: Vége a diavetítésnek, kattintással lépjen ki.
Közeledik a vég.
VÉGE.

Az előadó egyébként színvonalas publikációkat ír. Szakmai tudása fényévekkel megelőzi az enyémet. Ezeket nem is állt szándékomban kétségbe vonni.


5 megjegyzés:

  1. Ez sok. Másodszorra is. Kiakadtál. Leírtad. Nem értem. Pedig szeretném. Legközelebb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem baj. Majd legközelebb.
      Igazad van abban, hogy az előadás tartalma nem érthető meg vagy nehezen érthető a posztból, illetve csak azoknak egyszerűbb megérteni ezeket a részeket, akik ott voltak.

      Törlés
  2. Egy nagyon híres egyetem óráján bár az oktató felajánlja a PPT megosztását, ámde a diákok kérik, hogy lejegyzetelhessék!! (No persze felnőttképzés és no persze nem minden "diák" kéri. Saját élmény.)
    Kedves Gábor!
    Jól értelmezem, hogy a PPt és a bemutatás színvonala mellett a tartalom is "kiakasztott"?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mariann!
      Én várom a pillanatot, amikor ilyen felajánlás fog történni.
      Nekem a ppt stílus megadta az alaphangulatot, és innentől már az egészet kritikusan szemléltem.

      Törlés
  3. Kedves Kollégák! Eme nagyon híres egyetem talán nem az andragógia (volt) szakáról híres:-P

    VálaszTörlés