Az
alábbiakban közzéteszem a szakdolgozatom kissé szokatlan hangvételű
bevezetését. Akinek kedve támad elolvasni, felhasználni az általam leírtakat az
a bejegyzés végén található linken elérheti a webkettőn megosztott
dokumentumot. :)
Blog stílusban
Miért blog stílusban íródik a bevezetés? A blog
műfajilag nem meghatározható, megengedi a személyes, közvetlen hangvételnek
olyan fokát, ami talán egy szakdolgozatban túlzásnak tűnhet. Úgy gondoltam,
hogy a bevezetés talán elbír ennyit. Főként, ha erre figyelmeztetem is a kedves
olvasót. Másrészt a blog a webkettő nagy öregje. Megjelenését követően
szaporodtak el a magánéletről, közéletről, szakmáról szóló oldalak a weben.
Bárki tartalom szolgáltatóvá válhat, ha van mondanivalója, sokszor még akkor
is, ha nincs :).
A dolgozatom témája még nekem sem
volt kézenfekvő. Azt, hogy informatikához kapcsolódó szakdolgozatot fogok írni,
már a szakdolgozati témák elolvasásakor eldőlt. Az irányt mégis konzulensem
adta meg, azzal, hogy a listáról kiválasztott témák mindegyikére azt mondta,
hogy „Ez már lerágott csont, de megpróbálkozhat vele.” Ez engem gondolkodóba
ejtett.
Talán egy hetet töltöttem azzal, hogy kerestem azt a
témát, ami elég friss, érdekes, előremutató, a közoktatási vezetők számára is
releváns. Így barátkoztam meg a webkettővel, szerelmesedtem bele kicsit a Web
2.0 témába. (Bár az kétséges, hogy lehet-e kicsit beleszerelmesedni valamibe.)
Mivel angolul, legalábbis olvasni, a megértés szintjén elég jól tudok
(fordítónak nem lennék alkalmas), rögtön feltűnt, hogy a külföldi oldalakon
komoly kapcsolatot lehet felfedezni a webkettő és K-12 között. (K-12 jelentése:
óvodától a 12. évfolyamig, amit én magyarra úgy fordítanék, hogy közoktatás.)
Míg hazai viszonylatban inkább csak a felsőoktatás szintjén lehet webkettes
témával találkozni.
Megfogalmazódott bennem a kérdés, hogy mennyire
kapcsolódik össze közoktatásunk a webkettővel. Innen ered a szakdolgozatom címe
és alcíme is. Az alcím már sugallja, hogy túl nagy illúzióim nem voltak, de
abban is biztos voltam, hogy van köze a témának az iskola világához. Ennek
mértékét kérdőíves kutatással terveztem felmérni. (Ez a tervem meg is valósult,
ami nem minden tervről mondható el :).)
Mikor konzulensemmel ismertettem a
tervezett kérdőíves vizsgálatot, akkor azt mondta, hogy „Jó, jó, de ki fogja
ezt kitölteni?!” Bevallom, hogy a kétkedés nem volt alaptalan. Amikor
csoporttársaim, kollégáim megtudták a szakdolgozatom címét, rögtön dobtak egy
hátast :). „Mi ez, miről van szó?” Amikor
konkrétabban elmondtam, hogy ez például Wikipédia, Iwiw, Facebook, blogok,
Youtube stb. összefoglaló neve, akkor már jobban értették, hogy mi is lesz a
témám. Mindebből okulva a kérdőívem motivációs levelében is felsoroltam konkrét
webkettes alkalmazásokat, hogy ne legyen teljesen ismeretlen, riasztó a téma.
Itt most idézek is a kérdőív motivációs leveléből:
„Szakdolgozatom
megírásához kérem az Ön segítségét. Szakdolgozatom címe: „A web 2.0 hatása a
közoktatásra”. A címtől ne ijedjen meg :)! ( Web 2.0
szolgáltatások: fájl megosztók, közösségi oldalak, blogok, wikik …)”
A Web 2.0. hatással van a
gazdaságra, politikára is. Gondoljunk csak arra, hogy Barack Obama az USA
elnökválasztási kampányát a közösségi hálózatokon, elsősorban a Facebookon
szerveződő rajongói csoportok támogatásával nyerte meg. A 2010-es magyarországi
választásokon is jelentős volt a politikusok és támogatóik közösségi
hálózatokon mutatkozó aktivitása. 2011 tavaszán az arab világban lejátszódó
társadalmi változásokat a média Twitter-forradalmakként emlegeti. Sokak szerint
elvitathatatlan az Arab Tavasz és a közösségi média kapcsolata. Kis túlzással,
a szokásos szlogennel élve, azt mondhatjuk, hogy mindez nem jött volna létre,
ha nincs a webkettő :).
Az utóbbi évek természeti katasztrófáiról (pl.: japán
szökőár, mexikói földrengés) is nagyon gyorsan terjedtek hírek, multimédiás
tudósítások a közösségi hálózatokon, valamint szinte azonnal adománygyűjtő
csoportok is szerveződtek.
Amennyiben a webkettes alkalmazásoknak ilyen jelentős
hatása van világszerte, akkor elképzelhető-e, hogy nincs hatással a
közoktatásra? Válaszom: nem.
Néhány érv a Web 2.0 közoktatási
alkalmazása mellett:
Napjainkban rohamosan fejlődnek az IKT eszközök,
amiket folyamatosan figyelnünk kell, hogy fejlődni tudjunk. A pedagógusok
szélesebb körében kevéssé ismertek a webkettes eszközök. Az iskolai
alkalmazásuk elég szűk körű. Mindenképpen érdemes lenne magasabb szinten
bevonni a közoktatásba ezeket az alkalmazásokat. Számtalan előnye van ezeknek
az eszközöknek - nemcsak informatika tanórán -, mivel a többnyire ingyenesen
elérhető alkalmazások használata nem jár plusz anyagi ráfordítással, csak
kreativitást és szellemi ráfordítást igényel. A webkettes eszközök használatát
előmozdíthatja, hogy a pedagógusok a saját jó ötleteiket közzétehetik az
interneten, ezzel is segítve társaikat. Együtt felfedezhetik a további
lehetőségeket úgy, hogy egymástól is sokat tanulhatnak. További előnye, hogy a
diákok nemcsak az iskolában, hanem otthon is használhatják ezeket az
eszközöket. Ennek egyik pozitívuma, hogy a diákok többsége megtanulja
megfelelően használni az Internetet, és nemcsak a közösségi oldalakon csetel.
Az általam választott téma
fontosságát, a pedagógusok körében megmutatkozó érdeklődést három 2012-es
esemény bemutatásával szeretném érzékeltetni:
- A IV. Oktatás-informatikai Konferencián volt „Web 2.0” szekció, de más szekciók előadásaiban is többször szóba került a webkettő. Külön öröm volt számomra, hogy ebben a szekcióban én is tarthattam előadást „Webkettő a közoktatásban” címmel, melyben a szakdolgozatomhoz kapcsolódó vizsgálat eredményeinek egy részét mutattam be. Ezen kívül a három plenáris előadásból kettő a Web 2.0-hoz kapcsolódó témát dolgozott fel.
- A Digitális Nemzedék Konferenciára a regisztrációt már a tervezett határidő előtt két héttel le kellett zárni, mert olyan nagy volt az érdeklődés. (Ez a konferencia ingyenes volt :), az előző fizetős :( .) Természetesen ide is jelentkeztem, de sajnos csak online tudtam követni az eseményeket.
- Elindult a „Microsoft PIL (Partner In Learning) Akadémia” a tanárblog szervezésében, mely kevert képzést valósít meg (részben online, részben kontakt). A képzésről „Webkettes eszközök hatékony használata az oktatásban” címmel lehet tanúsítványt szerezni. Már szinte magától értetődik, hogy erre is jelentkeztem :). A képzésre akkora volt az érdeklődés, hogy végül nem tudtak minden jelentkezést elfogadni. Így is 200 fő a résztvevő pedagógusok száma.
Miért a közoktatásban dolgozó pedagógusok kerültek a
vizsgálatom fókuszába? Mert rájuk hárul az a feladat, hogy a netgeneráció
közoktatásban megjelenő tagjainak segítsenek abban, hogy az általuk használt
digitális eszközöket alkotó módon tudják felhasználni. Mindeközben a
pedagógusoknak is változni kell, a digitális világban otthonosan mozgó bevándorlóvá,
digitális telepessé válni. Hajlandók-e a pedagógusok a digitális bennszülöttek
nyelvét megtanulni, és a bennszülötteket megtanítani az értelmes beszédre?
Elérjük-e, és ha igen, akkor mennyi idő alatt azt a kritikus tömeget, amely már
elegendő ahhoz, hogy a közoktatásból kikerülő fiatalok körében érzékelhető
változást hozzon?
A dolgozatom bevezetését követő fő fejezetek:
- 2. Ebben igyekszem bemutatni az Internethez kapcsolódó generációs elméleteket, a web 2.0-át, és annak jellemzőit.
- 3. Az általam elvégzett kérdőíves vizsgálat bemutatása, megpróbálom behatárolni a vizsgálat alapján tett megállapításaim érvényességi körét, hipotézisek megfogalmazása.
- 4. A vizsgálat eredményeinek bemutatása.
Választ adok
arra, hogy a közoktatásban tanító pedagógusok:
Ø Mennyire azonosulnak az általuk
tanított digitális bennszülöttekkel?
Ø Milyen mértékben használnak
webkettes eszközöket?
Ø Mennyire ismerik, használják a nekik
szóló webkettes honlapokat?
Ø Képesek-e a megújulásra?
Ø Igényelnek-e továbbképzést; ha igen,
akkor milyen módon kellene azt megszervezni?
Ebben a
fejezetben próbálom igazolni a fenti kérdések mentén általam felállított
hipotéziseket.
- 5. Összegzésképpen szeretném felvázolni a webkettő közoktatásra gyakorolt hatását, és ennek alapján megfogalmazható jövőképét.
Fontosnak
tartom megemlíteni, hogy az általam választott szakdolgozati témához a
feldolgozás során elsősorban internetes forrásokat használtam fel, mert a
nyomtatott szakirodalom nem túl bőséges. Kimondottan a webkettővel foglalkozó
magyar nyelvű könyvet egyáltalán nem találtam. Viszont nagyon értékes
tanulmányok találhatóak különböző konferenciakötetekben és az
Oktatás-informatika folyóiratban, de ezek általában az Interneten digitális
formában is elérhetőek.
Olvasható és letölthető. A szerzői jogok tekintetében a Creative Commons "Attribution - Nevezd meg!" licence alá soroltam be a művet (CC-BY-3.0). Azaz a felhasználáshoz, átdolgozáshoz, sokszorosításhoz nem kell a szerző előzetes engedélye. akár kereskedelmi forgalomba is hozhatod. :-) Egyetlen megkötés, hogy "Nevezd meg!" vagyis hivatkozz a szerző nevére és a mű címére.
Olvasható és letölthető. A szerzői jogok tekintetében a Creative Commons "Attribution - Nevezd meg!" licence alá soroltam be a művet (CC-BY-3.0). Azaz a felhasználáshoz, átdolgozáshoz, sokszorosításhoz nem kell a szerző előzetes engedélye. akár kereskedelmi forgalomba is hozhatod. :-) Egyetlen megkötés, hogy "Nevezd meg!" vagyis hivatkozz a szerző nevére és a mű címére.
Gratulálok, nagyon szép munka!
VálaszTörlésKöszönöm.
VálaszTörlés