2011. december 18., vasárnap

Online közösségek

Pedagógiai Online november 22-i webináriumának témája az "online közösségi portálok a közoktatásban" volt. Előadások és beszélgetés volt arról, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak ha a pedagógusok és a tanulók online portált szeretnének felhasználni a közoktatásban?
1,5 órában megismerkedhettünk a ma elérhető legjobb megoldásokkal. Egy részüket vezető fejlesztőik mutatták be, de előkerültek olyanok is, amit mindenki ismer, de talán mégsem az oktatás támogatására használná elsősorban.
A meghívott vendégek:
  • Könczöl Tamás (EDUCATIO eL igazgatóság): Sulinet Digitális Tudásbázis és online közösség
  • Csók Sándor (web2suli): Web2Suli – az iskolai webrendszer
  • Szamosvölgyi Mihály (sulivilag): SuliVilág – a tudás összeköt
  • Pap Sára (ECPEC): NetNapló – innovatív multifunkcionális oktatási közösségi oldal és digitális osztálynapló szolgáltatás
  • Lévai Dóra (ELTE PPK): A Facebook felhasználása a nevelésben és oktatásban
  • Nádori Gergely (tanarblog.hu): A NING lehetőségei az oktatásban
Dr. Főző Attila – IKT módszertani szakértő – előadásából kiderült, hogy az  SDT megújul: nemcsak tudásbázis, hanem tartalomcsere, hírmagazin és közösségi funkciókat is tartalmazó felülete lesz.
Csók Sándor a WEB2SULI - az iskolai webrendszer projektjéről beszélt. Hogy mi a WEB2SULI? Iskolai információs website, oktatási segédeszköz, közösségi- és kommunikációs felület egyszerre. Segítségünkkel a statikus intézményi honlap költséghatékony módon cserélhető le a korszerű WEB 2.0 közösségi portál megoldásunkra. Az általunk kínált termék biztosítja, hogy az iskolai oldal szép-, informatív- és oktatást segítő website legyen.
Szamosvölgyi Mihály a Sulivilág (A tudás összeköt) weboldalt mutatta be. Fő céljuk, hogy az iskolákat támogassák egy közösségi weboldallal, mely a rendszer szereplőiért (tanárok, diákok, szülők) jön létre. A weboldalon regisztráció után megkereshetjük a saját iskolánkat és tagokat hívhatunk meg. Egyik hasznos funkciója többek közt a leckekönyv, amelybe különböző (házi vagy szorgalmi) feladatokat adhatunk; ehhez határidőt is beállíthatunk. A tanulók fel tudják tölteni a megoldásaikat. A tanár a feladatokat szövegesen értékelni is tudja. A többi közösségi oldalhoz hasonlóan ugyanúgy “bejelölhetjük” (=követhetjük) az ismerőseinket azzal a különbséggel, hogy nem szükséges a “visszaigazolás”. Ha nem szeretnénk, hogy valaki kövessen, akkor törölhetjük a jelölését. Ajánlom mindenkinek!
Tóth-Mózer Szilvia a “Facebook felhasználása az oktatásban és a nevelésben” címmel tartott előadást. Az egyik fő kérdés az volt, hogy lehet-e a Facebook tanulási környezet? Milyen érvek szólnak mellette? A megfelelő válasz – szerintem is – az, hogy észre kell vennünk a különböző közösségi portálok adatvédelmi beállításának lehetőségeit. Fel kell hívnunk tanítványaink figyelmét az adatvédelemre és a biztonsági beállításokra. Amennyiben csoportot hozunk létre, akkor mérlegelnünk kell, hogy nyitott vagy zárt lesz. Az iskolai tevékenységhez használt csoport zártsága fontos a kommunikációs tartalmak csatornázása szempontjából. A nyílt csoport előnye, hogy közös tanulásra is van lehetőség, például a görög mitológiáról készítettek egy oldalt, ami ittmegtekinthető.
Felmerülnek a kérdések:
  • A tanár mennyire avatkozzon bele a tanítványai online életébe?
  • Hogyan viselkedjen egy tanár, ha tanítványai szerepelnek az ismerősei között?
  • Miért szükséges a tanítványainknak megtanítani az online közösségi oldalakon való viselkedés szabályait (netikett), a közösségi portálok veszélyeit?
  • Miért lesznek a tanítványaink Facebook-függők?
  • Miért nem bírják ki a tanórákat a tanítványaink anélkül, hogy mobiltelefonról felmenjenek a Facebookra?
  • Mit lehet ezek ellen tenni? Kell tenni valamit? Kiknek kell tenni?
  • Miért osztanak meg minden információt (időjárás, tevékenységek, iskolai dolgok, stb.) az üzenőfalukon?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése